Van originele olieverf werken zijn er zo goed als geen litho's gemaakt met de toestemming van Dali.
Deze fake afdrukken werden meestal door Hamon in samenwerking met Amiel uitgegeven.
Meestal staan op deze fake afdrukken de blindstempel van Gilbert Hamon (zie foto) of Leon Amiel. Gilbert Hamon en Leon Amiel brachten na 1980 een massa 'Afters' uit zonder de toestemming van Dali. Het ging over litho's gemaakt van originele olieverf schilderijen. Ook zijn de handtekeningen op deze 'afters' fake. Hamon belandde voor dit bedrog in de cel en gaf toe dat de handtekeningen fake waren!
En ook Leon Amiel belandde in de cel voor het verkopen van fake Dali werken. Ook zijn kleinzoon belandde in de cel voor dezelfde feiten!
Lees hier.
Lees hier.
Fake
Omschreven in advertentie als:
echt werk dali
met stempel in het papier
met stempel in het papier
foto van advertentie |
foto van advertentie |
foto van advertentie |
Origineel
Imperial Monument to the Child-Woman (Impérial à la Femme-Enfant)
1929
Olieverf op canvas
80 x 140 cm
Centro de Arte Reina Sofia, Madrid
Centro de Arte Reina Sofia, Madrid
Origineel werk tentoongesteld in Madrid. Copyright © 1937 Salvador Dali, All Rights Reserved. |
Wat de advertentie zo interessant maakt is de blindstempel. Volgens de verkoper zou deze blindstempel de originaliteit van de litho moeten bevestigen. Maar de realiteit is dat de blindstempel bewijst dat het werk uit de advertentie niet origineel is.
De blindstempel is deze van Gilbert Hamon (zie foto). Gilbert Hamon bracht na 1980 een massa 'Afters' uit zonder de toestemming van Dali. Het ging over litho's gemaakt van originele olieverf schilderijen. Ook zijn de handtekeningen op deze 'afters' fake. Hamon belandde voor dit bedrog in de cel en gaf toe dat de handtekeningen fake waren!
De uitgave van de advertentie dateert van 1981 en is op infinity papier. Dat het werk fake is kun je dus ook afleiden uit het gebruikte papier.
Blindstempel van Hamon |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten